perjantai 9. toukokuuta 2014

Pääsiäinen Norjassa

Tässäpä tulisi ensimmäinen kattaus Norjan reissusta. Päätettiin lähteä reissuun Mikan talvilomalla, joka pääsiäisen ja vapun + parin fleksipäivän ansiosta oli pari viikkoa. Koska emme olleet käyneet Mikan veljen luona Norjassa kohta kolmeen vuoteen, niin matka suuntautui sinne suuntaan. Viimeksi kun kävimme siellä, Luukas oli vasta 10 kk ikäinen ja Johanneksesta ei tietoakaan... :D

Matka alkoi ensin ajomatkalla Turkuun, jossa otimme iltalaivan Tukholmaan. Silja Line Baltic Princess oli laivana, jossa meillä oli yksi ikkunaton hytti. Mehän käytännössä käytiin siellä vaan nukkumassa yksi yö.

Torstai 17.4.2014
107/365
Aamulla meille tuli aikamoinen äkkilähtö. Olin lyönyt kännykästä hälytyksen pois, joten heräsin vasta kun käytävällä kuului kuulutus siitä, että autokansi oli auki. Sen jälkeen eräs siivooja koputti ovelle ja tarkisti, että ollaan hereillä. Nopeasti pojille vaatteet päälle ja reppuselkään. Lapset saatiin nopeasti autoon, ennen kuin meidän jono lähti liikkeelle autokannella, mutta itse sain kyllä hypätä kyytiin etupenkille laukkujen kanssa ja Manduca selässä. :D

Perjantai 18.4.2014
108/365
Pitkäperjantai oli meillä kyllä todella pitkä. Oltiin aamulla kuudelta Tukholmassa, josta ajettiin kolmen (vai neljän? Tankkaustauko taisi olla neljäs...) pysähdyksen taktiikalla Ruotsin läpi Norjaan. Ekaksi pysähdyttiin aamupalalle kun pojat heräsivät aamu-uniltaan, sitten pysähdyttiin lounaalle Ruotsin puolella ja seuraavan kerran tunturissa Norjan puolella. Sitten pojat nukahtivatkin jo yöunille, että viimeiset tunnit ajoimme taas tuhinan kuuluessa takapenkiltä.

Uskomattoman reippaita poikia meillä on! Eivät kyllä paljon valittaneet, vaikka joutuivatkin istumaan todella kauan. Perillä Mikan veljen luona olimme sitten n. kello yksitoista, joten ajomatka taukoineen kesti n. 17 tuntia.

Filefjellet
Tällä kertaa ajoimme Fileflelletin reittiä, joka kulkee siis Oslosta Bergeniin päin. Tuntureilla oli vielä aika runsaastikin lunta. Siellä kun pysähdyimme, niin pojat löysivät leikkikaverin erään hiihtäjän koirasta. Erityistä hupia oli heitellä lunta ja katsoa kun koira haukkasi paakkuja ilmasta. Johannes vähän säikähti, kun koira tuli ja vei häneltä pipon päästä. Narut vain olivat niin pitkät ja kun keppi oli siinä ihan lähellä, niin lähtivät sitten molemmat koiran mukaan.

Johannes

Luukas
Kun sitten vihdoin pääsimme perille, asetuimme kodiksi asuntovaunuun, jossa meille onneksi oli jo valmiiksi pedatut sängyt. Olimme kyllä aika väsyneitä ja saimme mennä aika nopeasti nukkumaan.

Pääsiäislauantaina sitten olikin vuorossa pääsiäismunien metsästys. Mikko (eli Mikan veli) oli tehnyt isommille lapsillensa aika pitkänkin reitin, jossa valokuvien perusteella etsittiin uusia vihjeitä. Ja viimeinen valokuva sitten näytti karkkimunien kätköpaikan. Pienemmät lapset saivat osansa sitten kun metsästivät pihapiirissä omien vihjeiden avulla. Hauska perinne!

Mika ja Johannes
Pääsiäismunien metsästäjät

Vanhalla kaivoksellakin oli vihjeitä

Lauantai 19.4.2014
109/365
Johannes esittelee saalistaan.
Pääsiäissunnuntai olikin sitten lämmin päivä. +16 astetta näytti mittari varjossa ja ensimmäistä kertaa tuli mietittyä, että minkä ihmeen takia pakkasin niin paljon talvivaatteita mukaan kesävaatteiden sijaan?

Käytiin koko porukalla kävelyllä paikassa nimeltä Vare. Sinne oli parin kilometrin kävely suuntaansa. Siellä oli ranta, jossa sitten syötiin eväitä, heiteltiin kiviä veteen ja nautittiin kauniista ilmasta. Luukas jaksoi sitten kävellä sieltä ihan itse takaisin autolle, kun vain vähän väliä sai lentää meidän käsien välissä. :)

Johannes syö eväitä

Koko perhe yrittää poseerata...

Sunnuntai 20.4.2014
110/365
Nämä päivän kuvat ovat nyt näissä matkajuttujen seassa, mutta kuvatekstistä ne tunnistat. :) Tässä viimeisessä meidän kummityttömme nautiskelee eväistä rannalla. :)

Tässä oli ensimmäisen osan kuvat ja teksti. Loputkin kuvat on katsottu, joten tekstit vain puuttuu. Joten eiköhän ne tänne tupsahtele, jos vaan saan koneaikaa.

Nyt toivotan oikein hyvää yötä (ainakin itselleni, jos satut lukemaan tätä joskus muulloin.) ja uppoudun hetkeksi kirjaan...

1. Norjan maisemat on kyllä niin kauniita! Kerran olen käynyt ja vaikka olin ala-asteikäinen niin ihailin noita maisemia.

On teidän pojat reippaita autossa olijoita kyllä! :) Me vähän ollaan mietitty, että jos kesälomalla lähtis autolla Suomea kiertämään, saas nähä.

1. Maisemat ovat kyllä niin kauniita, ettei meinaa uskoa olevansa oikeasti sellaisessa paikassa kun jossain seisoo. Niin kuin maalausta katselisi. :D

Pojat ovat kokeneita autossa reissaajia, mutta isomman pojan matkapahoinvointi alkaa olla sitä luokkaa, että pitää ainakin muistaa varautua paremmin kuin tällä reissulla. :/

2. Kauniita maisemia,sinne pitää itsekin päästä joskus!

1. Kannattaa ehdottomasti mennä! Nykyään tuntuu, että suomalaisista suurin osa on käynyt Kanarialla, mutta ei Norjassa, vaikka se on noin lähellä!

Kommentti ois kiva, mutta ei pakko. :)