tiistai 25. kesäkuuta 2013

Juhannus telttailemassa

Toivottavasti teillä meni juhannus hyvin? :)

Kuten kirjoittelin jo aiemmin, tämän juhannuksen suunnitelmat eivät todellakaan olleet omalla mukavuusalueellani, mutta halusin silti kokeilla ja kivaahan tuo telttailu oli.

Lähdettiin perjantaina iltapäivällä saareen Pietarsaaren ulkopuolelle, Öuraniin. Saari kuuluu Luodon kunnalle, sitä kiertää luontopolku ja siellä on mm. nuotiopaikkoja. Me pystytimme leirin rannalle.

Ainoa kunnon kuva koko leiristä.
Voitte varmaan kuvitella, kuinka paljon tavaraa neljä henkeä tarvitsee kolmeksi päiväksi kun kaikki pitää ottaa huomioon. Lapsille paljon vaatetta, vaippoja, ruokaa ja juomaa. Meille sitten hieman vähemmän, mutta kun säätä ei tiennyt, niin oli kaikkea hellevaatteista sadevarusteisiin. Onneksi veneeseen mahtui hyvin.

Johannes isossa hiekkalaatikossa.
Lapset kyllä nauttivat. Kuin asuttaisiin isossa hiekkalaatikossa. :) Hiekkaa löytyikin sitten joka paikasta eikä vähiten tietenkään teltan sisältä. Mutta hyvin siellä kävi nukkua ja hiekkaahan se vain oli. :)

Hip hei!
Merivesi oli todella kylmää, noin +12 asteista, mutta ei se lapsien menoa haitannut. Meidän vanhempien piti vain pitää huoli, että saivat jälkikäteen lämmintä ja kuivaa päälle.

Ranta tuolla saarella oli todella hyvä. Matala hiekkaranta, joten uskalsi lasten antaa ihan rauhassa siinä rantavedessä touhuta.

Keltaiset kumisaappaat.
Kävin ennen reissua ostamassa itselleni bikinit ja heräteostoksena kumisaappaat. Kumisaappaita tarvitsi tällä reissulla kyllä enemmän. :)

Iltanuotiolla
Molempina iltoina meillä oli pieni nuotio rannassa. Paistettiin makkaraa ja nautittiin hiljaisuudesta. Ensimmäisenä iltana Luukas valvoi meidän kanssamme myöhään, mutta toisena iltana fiilisteltiin ihan kahdestaan. Kumpikin ihanan arvokkaita hetkiä.

Käsienpesupaikka
Totesin jo ensimmäisen päivän jälkeen, että se on kyllä ihan sama sopiiko vaatteet tuolla yhteen ja ovatko ne nyt puhtaat. Esimerkiksi housut eivät olleet puhtaat ensimmäisen syötön (siis Johanneksen) jäljiltä, mutta eipäs niitä viitsinyt vaihtaa. :D

Veljekset
Kyllähän siinä hieman hommaa oli, nimittäin noiden veljesten perään katsomisessa. Luukas leikki hyvin itsekseen, kaikki oli niin jännää. Mutta Johannes vaati kyllä jatkuvaa huomiota. Kaikkea piti maistaa ja sitten oli kurjaa kun vanhemmat tulivat kaivamaan kiviä suusta. Mahaan asti ei tainnut päätyä muuta kuin vähän hiekkaa...

Uusia perunoita
Ruoanlaitto oli tällä reissulla Mikan harteilla. Lauantaina saimme uusia perunoita ja nuotiolla paistettuja pihvejä. Enpä olisi sitä päivällistä mihinkään muuhun vaihtanut. ;)

Grillikota
Hyttysistä emme päässeet eroon saarellakaan. Kokeiltiin kyllä ties mitä myrkkyjä ja karkotteita, mutta savu oli ainoa, joka todella tehosi. Mutta emmehän me voineet nuotiota jatkuvasti pitää päällä. Kotona on kyllä melkein yhtä paljon niitä hyttysiä, joten ei siitä mitään negatiivista ajattelua saarta kohtaan tullut. :)

Ylläpitolatausta
Saarella kun oltiin sähköverkon ulottumattomissa, niin pidettiin kännyköissä yllä latausta aurinkopaneelilla. Oli meillä pari vanhaa nokialaistakin mukana, jos älypuhelin olisi pettänyt. Kännyköiden ja kameroiden lisäksi meillä ei ollut mitään "viihdykettä" mukana, joten saatiin vähän rauhaa medialtakin. Ihan tarpeellista aina silloin tällöin. :D

"Kotiranta"
Totesimme jo perjantaina, ettei sääennusteisiin voi luottaa ollenkaan. Nimittäin ennen reissua lauantaille luvattiin +25 astetta ja aurinkoista, mutta totuus olikin sadetta ja pilvistä, asteista en tiedä. Mutta ihan hyvin me saatiin sekin päivä kulumaan, pojat nukkuivat pitkät päiväunet ja käytiin geokätköilemässä. :)

Uni maistui teltassa todella hyvin!
Geokätköilykävelyn maisemia

Johannes mulla kantoliinassa.

Saarella on tällä hetkellä seitsemän kätköä (muistaakseni), joista käytiin hakemassa kolme. Aiemmin, pari kesää sitten, oltiin haettu yksi sieltä. Vielä siis sinne jäi, joten ehkä me tehdään vielä uusi reissu tässä kesän aikana. :)

Luukas Mikan olkapäillä.
Sunnuntaiksi sitten tuli se todella hieno ilma. Saatiin oikein kunnolla nauttia rantaelämästä. :) Itsekin kävin uimassa, olihan se pakko, kun en viime kesänä käynyt kertaakaan. Kylmää oli, mutta kyllä se virkisti. Ja olihan ne uudet bikinit kiva saada käyttöön. :)

Johannes nautti vedessä leikkimisestä.
Jotain todistetta, etten ollut koko ajan fleece päällä. ;)
Sunnuntai-iltana ajoimme sitten veneellä takaisin kotiin. Johannes makoili omassa vaununkopassaan ja leikki pupulla, Luukas nukkui veneen pohjalla. Ihan kuin oltaisiin oltu kahdestaan veneessä. Joten minäkin sain hieman nauttia venematkasta, ilman että tarvitsi huolehtia poikien säntäilystä veneessä.

Kippari
Semmoinen reissu siis. Kotiin tullessa sauna, suihku ja sisävessa olivat luksusta, omasta sängystä puhumattakaan. Katsotaan nyt syntyykö tästä meille juhannusperinne, koska täällähän noita saaria riittää vaikka joka vuosi vaihtaisi paikkaa. :)

Oletko sinä telttaillut pienten lasten kanssa? Missä? Vinkkejä otetaan vastaan, koska tuskin tämä oli viimeinen kerta tälle kesälle. :)

1. VAU! Kuulostaa hienolta elämykseltä! :)

1. Oli se kyllä ihan hieno kokemus, vaikka lauantaina olinkin vähän epäileväinen. :D

2. Siis sen sateen takia, mutta ihan hyvinhän sekin meni. :)

2. Kivalta näyttää. Mekin ollaan monesti mietitty, että olis kiva kierrellä lähialueen saaria ja napsia niitä kätköjäkin samalla :) harmi kun veneettömänä pääsee saarille vain talvisin :/ Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa :)

-Tiina&Timo

1. Ehkä... :) Sisäpuolella kun noita kätköjä on aika vähän, niin tulee aika pitkät kävelymatkat jäätä pitkin jos ulkosaaristoon lähtee. Ehkä teillä vähän tuo tahti hiljenee, niin saataisiin teitä vähän kiinni. ;)

2. Ohan niihin vähän matkaa, mutta nätti päivä ja vaikka suksilla eväät mukana, niin ei se niin paha olis :) Jotenki ne vaan aina muistuu mieleen sitte illalla, että tänään ois voinu mennä :) Taitaa tulla pieni kätköilypaussi, ehkä siinä ehtii tulla paljon uusia kätköjä lähistölle ;)

Kommentti ois kiva, mutta ei pakko. :)