sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Töihin paluusta ja isäkuukaudesta

Huomenna se sitten koittaa, töihin paluu nimittäin. Olen jotenkin lykännyt ajatusta koko ajan vain kauemmaksi, mutta tänään se on pakko oikeasti hyväksyä. En mä sitä sen takia ole ollut ajattelematta, että se olisi kamalaa. Päinvastoin, uskon että kuuden viikon kesätyö on erittäin kivaa vaihtelua.

Tulen tekemään kahta vuoroa eli aamua (6.30-14.00) ja iltaa (15.00-22.00). Sovittiin toisen työntekijän kanssa, että mä otan ekan viikon aamua ja toisen viikon iltaa. Katsotaan miten se sujuu ja päätetään sitten jatkosta. Isä hoitaa sitten tuon keskivuoron.

Työtehtäviin kuuluu asiakaspalvelua, tuntien vetämistä ja paperihommia. Ihan samaa kuin ennen mammalomia. Personal trainer - palveluni kaipaavat uudistamista, joten pari viikkoa menee varmaan, että saan "paketit" siihen kuntoon, että voin niitä asiakkaille kaupitella. Niiden parissa aion jatkaa sitten myös kun palaan hoitovapaalle. 

Kävin torstaina Kokkolassa opiskeluiden päätöstilaisuudessa (Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto), vaikka mulla puuttuu vielä valinnainen osa tutkinnosta. Sovittiin siellä, että nyt kesän aikana ajan valinnaisen osan projektin läpi ja katsotaan syksyllä mitä opintoja pitää vielä suorittaa ennen kuin pääsen taas tutkintotilaisuuteen tentattavaksi. :) Eli sellaista olisi tässä työn ohessa nyt vielä lisäksi. :)

Monet ovat kysyneet, että mihin lapset nyt menevät kun menen töihin. Ja lähes kaikki ovat yllättyneet, kun olen sanonut että Mika jää kotiin hoitamaan lapsia. Ei tunnu olevan hirveän suosittua vielä tuo isäkuukauden pitäminen. Ja vielä sillä tavalla, että mä menen oikeasti töihin enkä pidä lomia pois sinä aikana. Mika ei pystynyt Luukaksen kanssa jäämään kotiin, koska töissä oli projekti pahasti päällä, mutta nyt sattui sopivasti löytymään aikaa.

Ei Mika kuvittele jäävänsä lomalle, vaan ajattelee sen enemmän vapaana omasta työstään. Samalla tavalla kuin mä ajattelen oman töihin menon, vapaana omasta "työstäni". Ei lapsien kanssa olo ole työtä, mutta se on erilaista vapaata kuin lomailu. 

Yritän olla ohjeistamatta ja antaa Mikan tehdä omalla tavallaan asiat. Lupasin kirjoittaa jotain rutiineista, mutta en ole ehtinyt. Ehkä mä kirjoitan paperille sitten pääpiirteittäin mitä aamulla yleensä on tullut tehtyä. :)

Mikaa on varoiteltu, että kai sitten tiedät, että kotihommatkin pitää hoitaa yms. sellaista. Ja mulle on sanottu, että kai se miehesi sitten hoitaa kaikki ne asiat, jotka mäkin hoidan kotona ollessa. Tässä vaiheessa kysyn kyllä että miksi? Pitääkö mun sitten alkaa hoitaa ne asiat, jotka Mika tekee töiden ohessa? Eli leikkaamaan ruoho, rakentamaan autotallia ja huoltaa autoja? 

Meillä on ihan hyvä jako kotitöiden suhteen, enkä mä ota paniikkia esim. pyykinpesusta. (Vaatekaaos on asia erikseen...) Mä käyn mielelläni kaupassa, ainakin mieluummin kuin Mika. Siksi en ajattele, että Mika hoitaisi ostoksia lasten kanssa. Mä pesen mieluusti pyykkiä, kun mulla on siihen aika hyvä systeemi. Mitä Mika sitten voisi tehdä, niin vaatteiden ripustaminen kuivumaan, viikkaaminen ja kaappiin laittaminen olisi ihan kiva juttu. Jos ehtii, en mäkään niitä aina ehdi tehdä sillä aikaa kun Mika on töissä. 

Mutta mä annan Mikan tehdä omia juttujansa sitten kun tulen kotiin töistä. Sopivasti tasapainoillen asiat tulee hoidettua. Se on parempaa tasa-arvoa kuin se, että kaikkien pitäisi tehdä samat hommat. Ei ole naisten tai miesten hommia, vaan yhteisiä. Mutta jotkut asiat vaan ovat enemmän omalla mukavuusalueella, joten miksi niitä lähteä muuttamaan?

Eli ihan hyvillä mielin lähden huomenna töihin. Laukku on vielä pakkaamatta, mutta sen ehdin vielä tehdä ennen kuin sänky kutsuu. Herätyskellon laitan soimaan viideltä ja kuuden jälkeen (toivottavasti herään!) otan pyörän ja poljen salille. Siinä vaiheessa kun pojat kotona heräävät, olen ollut jo muutaman tunnin töissä.

Huomisesta odotan eniten aamun kiertoharjoitteluryhmää, ihana nähdä tuttuja kasvoja! Mitähän kivaa niille keksisi? ;)

Photo a day 290513
"Kiss"
Tsemppiä kulta, hyvin sä pärjäät. :)

8 kommenttia:

  1. Tsemppiä "ensimmäiseen" työpäivään! :)

    VastaaPoista
  2. No kyllä ainakin ensimmäinen päivä meni yli odotusten. Lapset oli kilttejä ja sain paljon tehtyä kotona :)

    VastaaPoista
  3. Myöhäiset tsempit kesätyöhösi! :)

    VastaaPoista
  4. Moi!

    Mä hämmästelen hieman tuota työnjako-osuutta tästä päivityksestä. Siis tietysti tietysti tietysti jokainen perhe tavallaan, mutta silti... Kyllä musta olisi vähintäänkin kohtuullista, että miehesi tosiaan kotona ollessaan hoitaisi ne kotityöt, jotka sinä olet hoitanut ollessasi kotona. Olen käsittänyt, että remontoitte ajalla, jonka miehesi on töistä pois eli tämähän ei tulisi sinun työksesi.
    Mietin kuinka väärin minusta olisi ollut jos mieheni olisi isäkuukautenaan jättänyt pyykinpesun tai kaupassakäynnit minulle. Kun minä kävin muutaman viikon palkkatyössä ja mies oli kotona teimme alusta asti selväksi, että roolijako käännetään täysin. Näin kumpikin tutustui toisen päivärytmiin tosissaan eikä kumpikaan päässyt väsyttämään itseään liikaa (toisin sanoen kotityöt eivät jääneet palkkatyöläisen niskaan). Meillä vaikeudeksi nousi silloin aikanaan se, että miehen mielestä hän ansaitsi harrastusaikaa iltaisin kun oli koko äivän lasten kanssa. Huomautin, että mielestäni myös harrastusaika on jaettava edelleen tasan,roolit ovat samat, vain toteuttajat vaihtuneet. Tällä tavoin opimme ymmärtämään sekä omaa, että toisen väsymistä, ajankäyttöä ja tarpeita ja elämästä tuli helpompaa kun minä jäin jälleen kotiin.
    Myös meillä rakennettiin tuolloin.rakentaminen oli edelleen miehen homma oman työpäivänsä jälkeen(joka sisälsi kotityötja lastenhoidon). Minun tehtäväni oli iltaisin lastenhoito,ruuat, kylvyt jne.
    Ehkäpä teillä toimii paremmin juuri kuvailemasi tapa, jolla sinä edelleen kannat suuren osan kotitöistä. Toivon, ettet väsytä itseäsi liiaksi. Jokainen perhe tavallaan. Meille toimitämä, teille ehkä jokin toinen tapa.
    Tsemppiä töihin. Kerrothan miten paluunormiarkeen (jos sitä siksi voi kutsua kun on väliaikaista) on sujunut.

    Tiitu

    Ps.olisin liittynyt lukijaksi jos osaisin.en saanut toimimaan googletiliä, vahinko. Kokeilentoisella kerralla uudelleen. Epäilen tässä tapauksessa vian olevan käyttäjässä, ei järjestelmässä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän kyllä pointin. :) Mutta mä en halua antaa Mikan pestä pyykkiä, kun ei tiedä mitä sieltä koneesta takaisin tulee. :D Ja kaupassakäynti on vähän sama asia, mä haluan itse valita evääni töihin. :)

      Ne onkin pääasiallisesti ne asiat, jotka jää mulle. Mies tekee kyllä ruoat, siivoaa ja tiskaa. Kämppä on yhtä hyvässä kunnossa (tai paremmassakin) kuin silloin kun mä olen kotona. Ja ainakin lapset on syötetty ja kai se itsekin jotain syö. :)

      Meillä tulee vähän eroa kun mulla on ihan eri vuorot kuin sillä, niin täyttä vaihdosta ei voi tehdä. Kun Mika on saanut pojat syötettyä, niin tuun yleensä jo kotiin ja siinä on ihan eri tavalla käydä esim. kaupassa kuin miehen työvuoron päätyttyä viideltä.

      Ihan hyvin nämä pari päivää on sujunut, Mika kun joutui vielä tänään katsomaan poikia melkein koko päivän, kun menin illaksi vielä Nice Runiin. :)

      Kiva, jos liityt lukijaksi, kokeile uudelleen vaan. :)

      Poista

Kommentti ois kiva, mutta ei pakko. :)